Από τη φαντασία στην πραγματικότητα
- 10/12/2016, 13:00
- SHARE
Η εποχή της εικονικής πραγµατικότητας έχει φτάσει και οι επενδυτές δεν θα µείνουν αµέτοχοι.
Όταν ο σύγχρονος «Μίδας» των social media Mark Zuckerberg εξαγόρασε πριν από δύο χρόνια την Oculus έναντι δύο δισεκατοµµυρίων δολαρίων, πολλοί είχαν εκφράσει τις αµφιβολίες τους για τη χρησιµότητα και το κόστος µιας τέτοιας κίνησης. Ο ιδρυτής του Facebook ήξερε, όµως, ότι έβγαζε εισιτήριο για τον πολλά υποσχόµενο χώρο της εικονικής πραγµατικότητας, ενώ έδωσε απαντήσεις σε µια κατάµεστη αίθουσα τον Οκτώβριο κατά τη διάρκεια του Oculus Connect 3.
Οι προσκεκληµένοι είχαν φορέσει τις Oculus Rift µάσκες τους, για να δουν πώς θα είναι το νέο, «εικονικό Facebook». Ο Zuckerberg, σε ρόλο «ξεναγού», περιηγήθηκε µε το κοινό στους χώρους του σπιτιού του και του γραφείου του και τόνισε ότι, µέσω του εικονικού δικτύου, οι χρήστες θα µπορούν να κάνουν αµέτρητα πράγµατα: από το να παρακολουθήσουν βίντεο µέχρι να ταξιδέψουν στον… Άρη. Ο ίδιος έδωσε το «εναρκτήριο λάκτισµα» και το τρισδιάστατο avatar του εµφανίστηκε να παίζει βιντεοπαιχνίδια, χαρτιά, ξιφοµαχία, καταδύσεις και, φυσικά, βιντεοκλήσεις στη σύζυγό του. «H εικονική πραγµατικότητα βασίζεται στην τάση των ανθρώπων να εκφράζονται και να επικοινωνούν µε όλο και πιο πρωτότυπους τρόπους» δήλωσε δείχνοντας πως το νέο στοίχηµα του Facebook είναι τα 360ο βίντεο – ένας εικονικός κόσµος στον οποίο θα συναντιόµαστε όπου θέλουµε και θα επικοινωνούµε χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία µας. Είναι, ωστόσο, αυτό το µέλλον της επικοινωνίας µας;
Στο Facebook τουλάχιστον αυτό πιστεύουν, καθώς πριν από δύο χρόνια άνοιξαν τον δρόµο των επενδύσεων στο κοµµάτι του virtual reality µε την απόκτηση της Oculus. Από την ηµέρα που ανακοινώθηκε η συµφωνία ο αριθµός των επενδύσεων σε virtual reality και augmented reality έχει τριπλασιαστεί, σύµφωνα µε την CB Insights, φτάνοντας τα 2,3 δισεκατοµµύρια δολάρια τους τελευταίους 12 µήνες (Digi-Capital). Όπως δε αναφέρει η Deloitte, η εν λόγω αγορά θα φτάσει σε αξία το ένα δισεκατοµµύριο δολάρια το 2016, εκ των οποίων τα 700 εκατοµµύρια αφορούν τις πωλήσεις hardware και το υπόλοιπο ποσό το περιεχόµενο που παράγεται από τις συσκευές.
Ποια είναι η λέξη-κλειδί, λοιπόν; «Εκτίµηση». Ο Mark Zuckerberg πιστεύει πως η εικονική πραγµατικότητα θα αλλάξει όχι µόνο τον τρόπο επικοινωνίας, αλλά µέχρι και τον τοµέα της ιατρικής περίθαλψης. Γι’ αυτό κανείς δεν θέλει να χάσει µερίδιο από αυτή την «πίτα». Το ίδιο πιστεύουν και άλλες εταιρείες. Η Sony δούλευε ήδη πάνω σε ένα VR headset, το ίδιο και Google, η οποία λίγους µήνες µετά παρουσίασε ένα πιο οικονοµικό cardboard. Παράλληλα, η HTC και η Apple έχουν αναπτύξει τα δικά τους συστήµατα, κάνοντας αρκετούς VR developers να πιστέψουν πως η κίνηση του Facebook παρέσυρε τις υπόλοιπες εταιρείες σε σπασµωδικές κινήσεις.
Η ιστορία θυµίζει λίγο την αγορά των smartphones τα πρώτα χρόνια: Η Apple παρουσιάζει το iPhone και η αγορά παραληρεί, γιατί κανείς δεν µπορούσε να σκεφτεί πως ολόκληρη η ζωή µας θα κρέµεται από τις άκρες των δαχτύλων µας σε µια οθόνη αφής! Τότε όλες οι εταιρείες προσπάθησαν να την ανταγωνιστούν ανεπιτυχώς, όπως φαίνεται µια δεκαετία µετά. Όταν, όµως, ο µεγάλος «παίκτης» των social media µπαίνει δυναµικά σ’ αυτό το κοµµάτι, είναι θέµα χρόνου να αλλάξουν και τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η επικοινωνία µας θα είναι πιο διαδραστική και η ενσωµάτωση της εικονικής πραγµατικότητας στα κοινωνικά δίκτυα ήδη αποτελεί ένα δυνατό εργαλείο στα χέρια των marketers, που πλέον µπορούν να «σερβίρουν» καλύτερα τις διαφηµίσεις τους.
Όπως είχε πει άλλωστε και ο Bill Gates, «συνηθίζουµε να υπερεκτιµάµε τις αλλαγές που θα έρθουν µέσα στα επόµενα δύο χρόνια και υποτιµάµε τις αλλαγές που θα έρθουν στα επόµενα δέκα».
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Fortune Νοεμβρίου που κυκλοφορεί στα περίπτερα