Brainy: Όταν η μάθηση συναντά τον ψηφιακό κόσμο
- 17/10/2018, 12:04
- SHARE
Η ιδρύτρια της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας, Μαργαρίτα Ρουβά - Αθανασίου, εξηγεί πώς γίνεται πράξη το όραμα της ποιοτικής μάθησης για όλους.
Η πρόσβαση όλων των μαθητών στην ποιοτική εκπαίδευση θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη για κάθε εκπαιδευτικό σύστημα. Παρότι, όμως, εξακολουθούμε να βρισκόμαστε αρκετά πίσω σε σύγκριση με άλλες χώρες σε Βόρεια Ευρώπη και Αμερική, ο ψηφιακός κόσμος μπορεί να δώσει τη λύση. Με αυτό ακριβώς το όραμα, μιας εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου για όλα τα παιδιά, γεννήθηκε η ιδέα του Brainy. «Το Brainy αποτελεί μια σύγχρονη επιλογή η οποία προσφέρει στο παιδί την ελευθερία να μην ακολουθεί ένα παραδοσιακό πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας 18.00-21.00, αλλά ένα μέσο που του είναι οικείο. Το Ίντερνετ» σημειώνει η Μαργαρίτα Ρουβά – Αθανασίου, ιδρύτρια της ψηφιακής πλατφόρμας που φέρνει ένας πλήρες εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις οθόνες μας.
Το Brainy αποτελεί ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό συνδρομητικό εργαλείο εκπαίδευσης για παιδιά Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, και των τριών τάξεων του Γυμνασίου, με εξαιρετικά χαμηλό κόστος σε σύγκριση με τις παραδοσιακές μεθόδους εξωσχολικής εκπαίδευσης. Χτίστηκε εξαρχής με τη φιλοσοφία να αποτελεί μια σύγχρονη και εύχρηστη πλατφόρμα, η οποία προσφέρει σε ψηφιακή μορφή ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του μαθητή. «Πέρα από τη γνώση, στο επίκεντρο βρίσκεται η κατανόηση της μεθοδολογίας και του τρόπου σκέψης. Ικανότητες με τις οποίες το παιδί θα μπορεί να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε πρόκληση του παρουσιαστεί».
Μέσω μιας σειράς από εκπαιδευτικά βίντεο, οι καθηγητές του Brainy αναλύουν την ύλη των βασικών μαθημάτων. Στην πλατφόρμα οι μαθητές θα βρουν οργανωμένες σε timeline τις μαθησιακές ενότητες, ενσωματωμένες ασκήσεις και διαγωνίσματα, καθώς και ειδικά διαμορφωμένα τεστ πολλαπλών επιλογών, τα οποία αναδεικνύουν τις αδυναμίες κάθε παιδιού και τα σημεία όπου πρέπει να δώσει μεγαλύτερη βάση στη μελέτη του.
Όπως τονίζει η ιδρύτρια του Brainy, η γραφική απεικόνιση της εκπαιδευτικής ύλης σε βίντεο συνιστά τη βασική του διαφοροποίηση από τα άλλα μέσα εκπαίδευσης. «Αυτόματα αυτό προσφέρει καλύτερη κατανόηση και αφομοίωση, καθώς η οπτικοποίηση της πληροφορίας σε συνδυασμό με την κίνηση βοηθά πάρα πολύ. Επίσης, προσφέρει τη δυνατότητα σε κάθε παιδί να επαναλάβει το βίντεο όσες φορές θέλει, από όπου θέλει, είτε είναι στο σπίτι είτε όχι, και όποτε θέλει. Αυτό απελευθερώνει τα παιδιά από την ενοχή που νιώθουν να κάνουν ερωτήσεις. Κάτι το οποίο, με βάση την αρχική μας έρευνα, το έχουμε εισπράξει πολύ έντονα».
Εκτός από τα λεγόμενα brainy videos και τις ασκήσεις, κατά την περίοδο των διαγωνισμάτων υπάρχει και η επιλογή ζωντανών webinars. Επιπλέον, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αποστείλουν όσες απορίες έχουν στους καθηγητές τους και να λάβουν τις απαντήσεις που χρειάζονται, ενώ ήδη βρίσκεται υπό ανάπτυξη η δυνατότητα ψηφιακών μαθημάτων, τα οποία θα προσαρμόζονται απόλυτα στις ανάγκες και τις δυνατότητες μαθητών και γονέων.
H καθημερινή ανάγκη που γέννησε την ιδέα
Ολοκληρώνοντας τις σπουδές της στα οικονομικά και έχοντας ζήσει στις ΗΠΑ, η Μαργαρίτα Ρουβά – Αθανασίου επέλεξε τον τομέα του IT για τη μεταπτυχιακή της μετεκπαίδευση. Το τεχνολογικό της υπόβαθρο υπήρχε, η δίψα για μάθηση παρέμενε αναλλοίωτη και η ανάγκη για την εξέλιξη του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουμε σήμερα την εκπαίδευση των παιδιών μας αναδείχθηκε όταν η ίδια κλήθηκε να υπηρετήσει την ιδιότητα της μητέρας. «Στην πορεία μου ως μαμά, και με την ενασχόλησή μου με την κόρη μου και το σχολείο της, διαπίστωσα ότι στην Ελλάδα υπάρχει ένα μεγάλο κενό στις σύγχρονες μεθόδους παραστατικής μετάδοσης της γνώσης στα παιδιά. Από εκεί ορμώμενη, δημιουργήθηκε η ιδέα “γιατί αυτό να μην το έχουμε στην Ελλάδα;”».
Η εξειδικευμένη γνώση των μυστικών του ψηφιακού κόσμου πίσω από όλα όσα βλέπουμε εμείς ως απλοί χρήστες του Διαδικτύου τής έδωσε τη δυνατότητα να βάλει την ψηφιακή της υπογραφή στο Brainy. Μέσα σε έναν χρόνο και εξ ολοκλήρου με ίδια κεφάλαια, αναπτύχθηκε από το μηδέν η ψηφιακή πλατφόρμα, αφού πρώτα ολοκληρώθηκε η συγγραφή όλων των κειμένων από τους εκπαιδευτικούς και τους επιμελητές ύλης. «Αυτά τα κείμενα γράφτηκαν με βάση τη φιλοσοφία που υπήρχε από την πρώτη στιγμή: να δώσουμε στα παιδιά ουσιαστική και στοχευμένη γνώση. Και, κυρίως, να γραφτούν κείμενα τα οποία δεν θα τα έγραφαν στον πίνακα, αλλά σε εικόνα στο μυαλό τους». Με βάση αυτές τις προδιαγραφές, σχηματίστηκε μια ομάδα 40-50 ατόμων στην οποία, εκτός από τους εκπαιδευτικούς και τους τεχνικούς, σημαντικό ρόλο είχαν οι εικονογράφοι και οι εξειδικευμένοι σχεδιαστές που επιμελήθηκαν την υλοποίηση της πλατφόρμας και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που οφείλει να είναι φιλικό, απλό και εύχρηστο για τα παιδιά.
Η προετοιμασία του Brainy ξεκίνησε πριν από περίπου δύο χρόνια. Ο πρώτος χρόνος αναλώθηκε σε έρευνα και μελέτη των αποτελεσμάτων από ειδικά focus groups γονέων και μαθητών. Εναλλακτικές συνεδρίες με γονείς και παιδιά έδωσαν τα πρώτα δείγματα γραφής για το εάν και το πώς θα γίνει αυτή η μέθοδος αποδεκτή από την ελληνική οικογένεια. Το επόμενο βήμα ήταν η συνεργασία με ψυχολόγους για τη δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος. Ερωτήματα όπως πώς θα υπάρξει όσο το δυνατόν πιο ωφέλιμη ανταπόκριση και ποιο θα είναι το επίπεδο των γραφικών προκειμένου να οπτικοποιηθεί καλύτερα η γνώση για τα παιδιά έπρεπε να απαντηθούν.
Αυτή ήταν μια εξαιρετικά «ανήσυχη» περίοδος. Με βάση τα σύγχρονα εκπαιδευτικά μοντέλα, ταξίδεψε στη Φινλανδία και παρακολούθησε σειρά συνεδρίων, πραγματοποίησε εκτενή έρευνα παρόμοιων μεθόδων που χρησιμοποιούνται σε ΗΠΑ και Ευρώπη, ενώ πολύ σημαντική πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η διεθνής αναγνωρισμένη εκπαιδευτική μέθοδος «flipped classroom».
Μια διαδικασία κατά την οποία οι μαθητές προετοιμάζονται από το σπίτι μέσω οπτικοακουστικών μέσων, ούτως ώστε όταν πάνε στο σχολείο να επικεντρώνονται στη ολοκλήρωση σύνθετων εκπαιδευτικών πρότζεκτ. «Πρέπει να υιοθετήσουμε άμεσα πιο σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους. Η εποχή αλλά και τα παιδιά μας το απαιτούν» καταλήγει.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Fortune που κυκλοφορεί στα περίπτερα