Μήπως ήρθε το τέλος για τη Nintendo;
- 20/02/2014, 09:20
- SHARE
Σημαντικές επιχειρηματικές αποφάσεις φαίνεται ότι υποσκάπτουν τις μελλοντικές προοπτικές του.
Πριν από τριάντα χρόνια περίπου, η Nintendo έδωσε ουσιαστικά το φιλί της ζωής στη βιομηχανία βιντεο-παιχνιδιών. Το 1985, όταν το πρώτο Nintendo Entertaining System έκανε το ντεμπούτο του στη Διεθνή Έκθεση Παιχνιδιών Βορείου Αμερικής, κανένας δεν ήθελε να ακούσει για βιντεο-παιχνίδια ύστερα από την κατακόρυφη πτώση των εσόδων του κλάδου, από 3.2 δισεκατομμύρια δολάρια το 1983 σε μόλις 100 εκατομμύρια δολάρια το 1985.
Και ερχόμαστε στο 2013. Ο κλάδος πλέον έχει τζίρο 93 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, και το 2015 το νούμερο μπορεί να αγγίξει τα 111 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας ερευνών Gartner. Θα συνεχίσει να είναι όμως η Nintendo κομμάτι αυτού του κλάδου; Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1889 για να παράγει τράπουλες, οφείλει να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό της, ιδιαίτερα εξαιτίας της πτώσης στις πωλήσεις της κονσόλας Wii U.
Διαβάστε ακόμη: Αντιστροφή του αρνητικού κλίματος επιχειρεί η Nintendo
Τον προηγούμενο μήνα, ο πρόεδρος της Nintendo ανακοίνωσε ότι η εταιρεία αναγκάστηκε να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προσδοκώμενες πωλήσεις του Wii U για το 2014, από 9 εκατομμύρια σε 2,8 εκατομμύρια συσκευές, ενώ και η πρόβλεψη για τις πωλήσεις παιχνιδιών μειώθηκε στο μισό, σε μόλις 19 εκατομμύρια παιχνίδια. Η πορεία του Wii U, που κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 2012 δεν έχει καμία σχέση με την επιτυχία του αρχικού Wii, το οποίο παρουσιάστηκε το 2006 και έχει πουλήσει μέχρι σήμερα πάνω από 100 εκατομμύρια συσκευές.
Το πρόβλημα είναι ότι το αρχικό Wii πήγε καλά από πλευράς πωλήσεων συσκευών αλλά δεν οδήγησε σε μαζικές πωλήσεις λογισμικού, στο οποίο προσβλέπουν όλοι οι κατασκευαστές βιντεο-παιχνιδιών. «Η ουσία μιας συσκευής επιχειρηματικά είναι να πουλάς λογισμικό μέσω αυτής», τονίζει ο αναλυτής Μπίλι Πίτζεον.
Το αρχικό Wii ήταν πράγματι μια θαυμάσια βάση για παιχνίδια, αλλά δεν ήταν αρκετή. Ο Πίτζεον εξηγεί: «Η συσκευή έπρεπε να δώσει ώθηση στην πώληση πολύ περισσότερου λογισμικού. Υπήρξαν πολλές περιπτώσεις όπου το Wii αγοράστηκε από ανθρώπους που έπαιξαν το ένα μόνο παιχνίδι που συνόδευε την κονσόλα».
Διαβάστε επίσης: «Έφυγε» ο οραματιστής της Nintendo
Μετά κι από τις τελευταίες ανακοινώσεις, προκύπτει το εύλογο ερώτημα: κάνει καλά η Nintendo που επιμένει στη στρατηγική της, ή μήπως θα έπρεπε να επιλέξει μια διαφορετική προσέγγιση, εστιάζοντας π.χ. στην ανάπτυξη παιχνιδιών για άλλες συσκευές;
Η ίδια η Nintendo έχει αναγνωρίσει ότι το Wii U βρίσκεται σε τραγική θέση, αλλά δεν προτίθεται να προβεί σε διορθωτικές κινήσεις, όπως π.χ. η μείωση της τιμής του. Αντίθετα, ίσως η εταιρεία εστιάσει σε αξεσουάρ, όπως το Wii U Game Pad. Είναι μάλλον δύσκολο όμως να επιλυθούν τα προβλήματα έτσι.
«Αυτές οι βελτιώσεις είναι ευπρόσδεκτες, αλλά φαίνονται αποσπασματικές», λέει ο Πιρς Χάρντινγκ-Ρολς, διευθυντής έρευνας παιχνιδιών στην εταιρεία HIS Technology. «Δεν υπάρχει καμία αναφορά για επιπλέον επενδύσεις στο μάρκετινγκ που απαιτείται για να καταλάβουν οι καταναλωτές τι είναι το Wii U και πού διαφέρει από το Wii».
Θα έχει ενδιαφέρον, τελικά, να δούμε αν η εταιρεία καταφέρει μέσω της καινοτομίας και της εξατομίκευσης να διατηρήσει τη συνάφειά της μακροπρόθεσμα, προστατεύοντας την αξία της μάρκας Nintendo.