Σατόσι Τατζίρι: Ο Ιάπωνας δημιουργός πίσω από το «φαινόμενο» Πόκεμον
- 24/09/2021, 13:00
- SHARE
Πριν από 25 χρόνια έκανε την εμφάνισή του ένα από τα πιο εμπορικά και αγαπημένα βιντεοπαιχνίδια όλων των εποχών, το Πόκεμον. Ο Ιάπωνας δημιουργός του, Σατόσι Τατζίρι είναι ο εμπνευστής πίσω από την ιδέα και ο ιδρυτής της εταιρείας ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών, Game Freak.
Τo Πόκεμον είναι franchise που περιλαμβάνει άνιμε και βιντεοπαιχνίδια. Η σειρά αυτή ξεκίνησε όταν ο Σατόσι Τάτζιρι σκέφτηκε την ιδέα να δημιουργήσει ένα παιχνίδι για το Game Boy της Nintendo, όπου «μαγικά» πλάσματα θα μπορούσαν να πιάνονται, να παλεύουν μεταξύ τους, και να ανταλλάσσονται. Το άνιμε Πόκεμον προβλήθηκε στην Ιαπωνία για πρώτη φορά ένα χρόνο περίπου μετά το βιντεοπαιχνίδι και δεν άργησε πολύ να φτάσει σε πολλές άλλες χώρες στις οποίες έκανε επίσης μεγάλη επιτυχία. Ολόκληρο το franchise των Πόκεμον έχει αποφέρει πάνω από 40 δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που το καθιστά ένα από τα πιο επιτυχημένα media franchises στην ιστορία. Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν πουλήσει πάνω από 270 εκατομμύρια αντίτυπα, με αποτέλεσμα να θεωρείται η δεύτερη πιο εμπορική σειρά βιντεοπαιχνιδιών στην ιστορία, μετά τη σειρά Mario.
Ας δούμε στην παρακάτω λίστα μερικές πληροφορίες για τη ζωή του και το φαινόμενο Πόκεμον.
Με πληροφορίες από Statista
1. Ο Σατόσι Τατζίρι μεγάλωσε στη Σεταγκάγια...
… ένα προάστιο του Τόκιο, στις 28 Αυγούστου του 1965. Ο Σατόσι διασκέδαζε συλλέγοντας έντομα. Ωστόσο, η περιοχή που έμενε, δασώδης και πράσινη, γέμισε από πολυκατοικίες και μαγαζιά, κάτι που τον εμπόδισε από το να συνεχίσει να ασχολείται με το αγαπημένο χόμπι. Η ιδέα των δημοφιλών πλασμάτων Πόκεμον γεννήθηκε όσο ο Σατόσι έπαιζε ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Φωτογραφία: YouTube
2. Πόκεμον και έντομα
Στα παιχνίδια Πόκεμον, ο στόχος είναι να πιάσει ο παίκτης κάποια πλάσματα και να νικήσει άλλους εκπαιδευτές. Αυτή η ιδέα πήγαζε από την προτίμηση του Τατζίρι στη συλλογή εντόμων.
3. Το περιοδικό Game Freak
Το 1982, ο Τατζίρι μαζί με δύο φίλους του εξέδιδαν ένα περιοδικό με τίτλο Game Freak. Ο λόγος για τον οποίο ασχολήθηκε με τα ηλεκτρονικά ήταν γιατί ένας φίλος του πήρε μέρος σε διαγωνισμό και κέρδισε, με έπαθλο να φτιάξει ένα δικό του βιντεοπαιχνίδι. Έτσι ο Τατζίρι και οι φίλοι του έφτιαξαν την Game Freak, η οποία πήρε το όνομά της από το περιοδικό που εξέδιδαν.
4. Η αποκλειστική ασχολία με τα Πόκεμον
Τα επόμενα έξι χρόνια ο Τατζίρι ασχολήθηκε με την δημιουργία των παιχνιδιών Πόκεμον και συγκεκριμένα του πήρε χρόνο να ολοκληρώσει τον Mew, ένα μυθικό Πόκεμον που εμφανίζεται μόνο στις Κόκκινη/Μπλε/Κίτρινη εκδόσεις των παιχνιδιών Πόκεμον για το Game Boy της Nintendo.
5. Τα παιχνίδια της σειράς Πόκεμον...
… ανήκουν στο είδος περιπέτειας ρόλων. Ο χαρακτήρας που ελέγχει ο παίκτης έχει την δυνατότητα να εξερευνήσει τον κόσμο του και να συναντήσει διάφορα πλάσματα (Πόκεμον) τα οποία μπορεί να αιχμαλωτίσει, αλλά και να πολεμήσει με δικά του Πόκεμον. Επίσης μπορεί να συναντήσει άλλους χαρακτήρες με τους οποίους μπορεί να μονομαχήσει ή να ανταλλάξει Πόκεμον.
6. Ο σύνθετος κόσμος των Πόκεμον
Το κάθε Πόκεμον έχει στατιστικά τα οποία αυξάνονται ή μειώνονται ανάλογα με την εκπαίδευση που δέχονται από τον εκπαιδευτή τους, δηλαδή τον παίκτη. Η εκπαίδευση κυρίως γίνεται μέσω της μάχης με άλλα πόκεμον ή μέσω διάφορων «φαρμάκων» που μπορεί να τους δώσει ο παίκτης. Ο κόσμος των Πόκεμον είναι αρκετά σύνθετος αφού το κάθε ένα έχει πολλά χαρακτηριστικά που το κάνουν να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα.
Χαρακτηριστικά όπως ο τύπος του, η φύση του, οι ειδικές επιδράσεις του, το επίπεδο του, τα στατιστικά του κ.τ.λ. Συνδυάζοντας όλα αυτά τα χαρακτηριστικά οι μάχες μεταξύ των Πόκεμον και γενικά η εκπαίδευση τους έχει αρκετό ενδιαφέρον.
7. Η δυναμική της εταιρείας Pokémon
Παρόλο που η εταιρεία Pokémon είναι ιδιωτική και ως εκ τούτου δεν απαιτείται από το νόμο να μοιράζεται οικονομικά αποτελέσματα, δημοσιεύει τα καθαρά της έσοδα με την επίσημη έναρξή της κάθε χρόνο, όπως συνηθίζεται σε πολλές ιαπωνικές εταιρείες. Οι προγραμματιστές βιντεοπαιχνιδιών Nintendo, Game Freak και Creatures δημιούργησαν από κοινού την εταιρεία το 1998 για τη διαχείριση των καταστημάτων Pokémon Center της Ιαπωνίας. Λίγο αργότερα, μετονομάστηκε και επέκτεινε το πεδίο εφαρμογής του σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς. Εκτός από την έδρα της στην Ιαπωνία, ίδρυσε περιφερειακά υποκαταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και τη Νότια Κορέα, με τον μέτοχο Nintendo να διαχειρίζεται άδειες για τον υπόλοιπο κόσμο.
8. Το επιτυχημένο franchise Pokemon
Το franchise Pokemon στο σύνολό του έχει γίνει ένα παγκόσμιο φαινόμενο από την πρώτη κυκλοφορία του το 1995. Το franchise περιλαμβάνει τώρα πολλές τηλεοπτικές εκπομπές, ταινίες, βιντεοπαιχνίδια, το παιχνίδι ανταλλαγής καρτών, βιβλία, manga comics και πολλά άλλα. Στο live-action μέτωπο, το «Detective Pikachu» αποδείχθηκε επιτυχημένη μετά την κυκλοφορία του. Η ταινία κέρδισε πάνω από 430 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως με αναφερόμενο προϋπολογισμό 150 εκατομμυρίων δολαρίων.
9. Ετοιμάζεται νέα σειρά Pokemon
Και σύμφωνα με το Variety πίσω από αυτό είναι το Netflix.
Καθώς το έργο είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο, δεν υπάρχουν διαθέσιμες λεπτομέρειες σχετικά με την πλοκή. Ωστόσο, σύμφωνα με το Variety τη σειρά γράφει ο Τζο Χέντερσον, ο οποίος συμμετείχε στην παραγωγή της τηλεοπτικής σειράς «Lucifer», στην έκτη και τελευταία της σεζόν που ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η σειρά θα κινηθεί στα πρότυπα της ταινίας «Detective Pikachu» με πρωταγωνιστές τους Ράιαν Ρέινολντς και Τζάστις Σμιθ που κυκλοφόρησε το 2019.
Η σειρά έρχεται ως συνέχεια της ένταξης στο δίκτυο streamer προγενέστερων σειρών Pokemon, μεταξύ των οποίων το «Pokemon: Indigo League» και «Pokemon Journeys». Επιπλέον η πλατφόρμα έχει κάνει στροφή στο anime τα τελευταία χρόνια, έχοντας ήδη ανακοινώσει πρωτότυπες σειρές βασισμένες στο «Far Cry», «Splinter Cell» και «Terminator».
10. Πόκεμον και πανδημία
Αξιοποιώντας την επιτυχία της κυκλοφορίας του Pokémon Sword and Shield για το Nintendo Switch τον Νοέμβριο του 2019, η εταιρεία κατάφερε να αποφέρει καθαρό εισόδημα 169 εκατομμυρίων δολαρίων στο οικονομικό έτος 2020 που λήγει στις 30 Μαΐου 2021 με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 19%. Παρόλο που αυτό δεν είναι το υψηλότερο ποσοστό στην ιστορία της εταιρείας, εξακολουθεί να είναι υψηλό ρεκόρ για την τελευταία δεκαετία, ανακάμπτοντας από ένα χαμηλό σημείο μόλις 80 εκατομμυρίων δολαρίων το 2017. Αυτή η επιτυχία εν μέρει μπορεί να αποδοθεί στη συντριπτική δημοτικότητα του παιχνιδιού για κινητά Pokémon Go που έγινε από τον προγραμματιστή παιχνιδιών Niantic, το οποίο κατέγραψε περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο downloads από την έναρξή του τον Ιούλιο του 2016 και κέρδισε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε έσοδα μόνο το 2020.