Ποιος ήταν ο θρύλος της μουσικής Κουίνσι Τζόουνς που έφυγε από τη ζωή

Ποιος ήταν ο θρύλος της μουσικής Κουίνσι Τζόουνς που έφυγε από τη ζωή
epa06881014 US music producer Quincy Jones makes the victory sign during a press conference on his participation in the 'Umbria Jazz' event, in Rome, Italy, 11 July 2018. On the occasion of Jones' 85th birthday, Umbria Jazz is presenting a show honoring him at the Arena Santa Giuliana in Perugia on 13 July. The festival runs from 13 to 22 July. EPA/ALESSANDRO DI MEO Photo: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο θρυλικός παραγωγός είχε συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τον Μάικλ Τζάκσον, τον Ρέι Τσαρλς και τον Φρανκ Σινάτρα.

Πέθανε την Κυριακή σε ηλικία 91 ετών ο θρύλος της μουσικής Κουίνσι Τζόουνς. Ο Q άσκησε τεράστια επιρροή στην αμερικανική μουσική σκηνή με το έργο του, και συνεργάστηκε με καλλιτέχνες όπως πιανίστας της τζαζ Κάουντ Μπέιζι, ο Φρανκ Σινάτρα, ο Μάικλ Τζάκσον και ο Ντίζι Γκιλέσπι. Θεωρείται ως ένας από τους σπουδαιότερους, πιο δημοφιλείς και επιδραστικούς μουσικούς παραγωγούς όλων των εποχών.

Στη διάρκεια της 65ετούς καριέρας του ο Τζόουνς έκανε σχεδόν τα πάντα: ήταν τρομπετίστας, διευθυντής ορχήστρας, συνθέτης, παραγωγός και τιμήθηκε με 27 βραβεία Grammy.

Ο Τζόουνς διαμόρφωσε τις ηχογραφήσεις μεγάλων ονομάτων της τζαζ όπως ο Μάιλς Ντέιβις, έκανε παραγωγή στον Σινάτρα και είχε τον γενικό συντονισμό της ηχογράφησης των αστέρων που τραγούδησαν για φιλανθρωπικούς σκοπούς στον δίσκο «We are the World» το 1985–τη μεγαλύτερη επιτυχία της εποχής του.

Ο Τζόουνς υπέγραψε και τραγούδια για ταινίες, ενώ συνυπέγραψε την παραγωγή της ταινίας «Το Πορφυρό Χρώμα» και του τηλεοπτικού σόου της δεκαετίας του ’90 «Ο Πρίγκιπας του Μπελ Ερ», με το οποίο ξεκίνησε την καριέρα του ο Γουίλ Σμιθ.

Στον φιλικό του κύκλο βρίσκονταν μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα. Ο Τζόουνς είχε δειπνήσει με τον Πάμπλο Πικάσο, είχε συναντηθεί με τον πάπα Ιωάννη Παύλο τον ΙΙ, είχε συμμετάσχει στη διοργάνωση του εορτασμού για τα 90α γενέθλια του Νέλσον Μαντέλα και μια φορά είχε καταφύγει στο ιδιωτικό νησί του Μάρλον Μπράντο στον Νότιο Ειρηνικό για να συνέλθει από νευρικό κλονισμό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΘΕΪΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Οι μεγαλύτερες σε διάρκεια επιτυχίες του έγιναν σε συνεργασία με τον Βασιλιά της Ποπ. Μαζί έκαναν τρία σημαντικά άλμπουμ–τα «Off the Wall» το 1979, «Thriller» το 1982 και «Bad» το 1987–που άλλαξαν το τοπίο της αμερικανικής μουσικής σκηνής για πάντα.

Το εμβληματικό «Thriller» πούλησε 70 εκατομμύρια αντίτυπα και έξι από τα εννέα τραγούδια από το άλμπουμ μπήκαν στην πρώτη δεκάδα των charts. Επιτυχίες όπως το «Beat It», το «Billie Jean» και το ομότιτλο του άλμπουμ έχουν φέρει τον δίσκο στην πρώτη θέση στη λίστα των περισσότερων πωλήσεων όλων των εποχών, χαρίζοντας τρία Grammy στον Τζόουνς και επτά στον Τζάκσον.

Η συνεργασία του Τζόουνς με τον Μάικλ Τζάκσον ήταν ιστορική, αν και η δισκογραφική εταιρεία του τελευταίου αρχικά θεώρησε ότι ο Τζόουνς είχε πολύ δυνατές τζαζ επιρροές για να γίνει παραγωγός του.

Μετά τον θάνατο του Τζάκσον το 2009, ο Τζόουνς μήνυσε το ίδρυμα Μάικλ Τζάκσον υποστηρίζοντας ότι «εξαπατήθηκε και έχασε πολλά χρήματα» από τα δικαιώματα. Τον Ιούλιο του 2017 οι ένορκοι δικαστηρίου του Λος Άντζελες του επιδίκασαν 9,4 εκατομμύρια δολάρια.

ΔΥΣΚΟΛΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ

Ο Κουίνσι Ντιλάιτ (που σημαίνει απόλαυση) Τζόουνς Τζούνιορ γεννήθηκε στις 14 Μαρτίου 1933 στο Σικάγο. Τα πρώτα πρότυπά του ήταν οι γκάνγκστερ στην υποβαθμισμένη γειτονιά που έμενε. Σε ηλικία 7 ετών η μητέρα του μεταφέρθηκε σε ψυχιατρείο και ο ίδιος μετακόμισε με τον πατέρα του και τη νέα του σύζυγο στο Μπρέμερτον στην πολιτεία της Ουάσιγκτον.

Εκεί ήταν που άρχισε να του γεννιέται το ενδιαφέρον για τη μουσική, όταν μαζί με μερικούς φίλους βρήκαν ένα πιάνο στο κοινοτικό κέντρο της περιοχής την περίοδο του πολέμου.

Πειραματίστηκε με διαφορετικά όργανα στο συγκρότημα του σχολείου του πριν καταπιαστεί με την τρομπέτα, και στα 13 του έπαιζε τζαζ και rhythm-and-blues σε νυχτερινά κέντρα. Στο Σιάτλ, σε ηλικία 14 ετών, ο Τζόουνς γνώρισε τον 16χρονο Ρέι Τσαρλς, όχι ακόμη διάσημο, ο οποίος του έμαθε να διασκευάζει και να συνθέτει μουσική.

Ο πιανίστας της τζαζ Κάουντ Μπέιζι και ο τρομπετίστας Κλαρκ Τέρι έγιναν επίσης μέντορες του νεαρού Τζόουνς, ο οποίος κέρδισε μια υποτροφία σε αυτό που εξελίχθηκε στο διάσημο Berklee School of Music στη Βοστώνη. Ωστόσο, το παράτησε για να ακολουθήσει καριέρα με το συγκρότημα του Λάιονελ Χάμπτον ως έφηβος τρομπετίστας στις αρχές της δεκαετίας του 1950.

«Η μουσική ήταν το μόνο πράγμα που μπορούσα να ελέγξω. Ήταν ο μόνος κόσμος που μου πρόσφερε ελευθερία… Δε χρειάστηκε να ψάχνω για απαντήσεις… Η μουσική με γέμιζε, με έκανε να νιώθω δυνατός, δημοφιλής, ανεξάρτητος και κουλ».

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 έκανε περιοδείες που χορηγούσε η αμερικανική κυβέρνηση ανά τον κόσμο, με ένα συγκρότημα που είχε φτιάξει ο πρωτοπόρος του μπίποπ (ένα είδος της τζαζ) Ντίζι Γκιλέσπι. Ήταν βαθιά χρεωμένος στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν και έπιασε δουλειά στη δισκογραφική εταιρεία Mercury Records στη Νέα Υόρκη, παράλληλα όντας ένα από τα πρώτα μαύρα στελέχη σε μια δισκογραφική εταιρεία λευκών.

Ο Τζόουνς ίδρυσε αργότερα τη δική του δισκογραφική, την Qwest, καθώς και το Vibe, ένα περιοδικό που κάλυπτε τον κόσμο της hip-hop μουσικής και κουλτούρας, ενώ ασχολήθηκε και με διάφορα φιλανθρωπικά ιδρύματα.

Συνέχισε να ασχολείται με νέα πρότζεκτ ακόμη και πολύ μετά τη συνταξιοδότησή του. Το 2018, ο τότε 84χρονος Τζόουνς δήλωσε στο περιοδικό GQ: «Ποτέ στη ζωή μου δεν υπήρξα τόσο πολυάσχολος».

Ο Τζόουνς παντρεύτηκε συνολικά τρεις φορές και απέκτησε εφτά παιδιά. Η μία κόρη που έκανε με την τρίτη σύζυγό του, Πέγκι Λίπτον, είναι η γνωστή ηθοποιός Ρασίντα Τζόουνς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ: