Business in Hollywood
- 26/04/2014, 10:45
- SHARE
Κάν’ το όπως ο πρωταγωνιστής της αγαπημένης σου ταινίας.
Η αρχή του 2014 ήταν καλή για τη Σέρυλ Σάντμπεργκ. Η γενική επιχειρησιακή διευθύντρια του Facebook όχι μόνο είδε την προσωπική της περιουσία να «εκτοξεύεται» πάνω από την «μπάρα» του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων, αλλά και τη Sony Pictures να αγοράζει τα δικαιώματα μεταφοράς στη «μεγάλη οθόνη» του βιβλίου της Lean In: Γυναίκες, εργασία και η βούληση για ηγεσία, που έχει ήδη πουλήσει περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια αντίτυπα.
Το ίδιο καλοί υπήρξαν οι τελευταίοι μήνες και για τον Τζόναθαν Μπέλφορντ, πρώην χρηματιστή και συγγραφέα του αυτοβιογραφικού best seller Ο Λύκος της Wall Street, που έγινε μία από τις πιο δημοφιλείς ταινίες της χρονιάς. Με τον Λεονάρντο ντι Κάπριο στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Λύκος έκανε εισπράξεις της τάξης των 374 εκατομμυρίων δολαρίων και έγινε η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στην πλούσια ιστορία του σκηνοθέτη Μάρτιν Σκορτσέζε.
Από τον θρυλικό Γκόρντον Γκέκο τού «η απληστία είναι καλή» στην ταινία Wall Street του Όλιβερ Στόουν μέχρι τον παθιασμένο Μπέλφορντ της υπέρμετρης φιλοδοξίας, της ακολασίας και της χειραγώγησης της χρηματαγοράς, οι επιχειρηματικές ιδέες, οι businesses και το χρήμα αποτελούσαν πάντα πηγή έμπνευσης για το Χόλιγουντ.
Και πώς θα μπορούσε το Χόλιγουντ να μην ασχολείται με τον κόσμο της οικονομίας και των επιχειρήσεων, όταν είναι από μόνο του μια βιομηχανία, και μάλιστα εξαιρετικά κερδοφόρα; Το 2013 μόνο βγήκαν στις αίθουσες 26 ταινίες με προϋπολογισμό άνω των 100 εκατ. δολαρίων –περισσότερες από ποτέ– αποφέροντας κέρδη μεγαλύτερα των 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο του Χόλιγουντ.
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που ο κόσμος των επιχειρήσεων μεταφέρεται συχνά στη «μεγάλη» οθόνη. Άλλωστε, διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζεται ένα επιτυχημένο κινηματογραφικό σενάριο: Αυτοδημιούργητους επιτυχημένους ηγέτες, άπληστους μετόχους, χρεοκοπημένους προέδρους, ήρωες και αντιήρωες. Χρήμα, πολυτέλεια, σεξ, αλλά και φιλία, οικογένεια, σχέσεις ζωής. Επιτυχία και αποτυχία. Μια αέναη μάχη του «καλού» με το «κακό» – το αγαπημένο δίπολο του κινηματογράφου.
Οι businessmen της «μεγάλης» οθόνης, πλασματικοί ή αυθεντικοί, όπως ο ιδρυτής της Apple, Στιβ Τζομπς, του οποίου την ιστορία είδαμε στο πρόσφατο Jobs, εδώ και χρόνια μονοπωλούν τον κόσμο του σινεμά, μεταφέροντας σε εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο την καλύτερη και τη χειρότερη πλευρά της ανθρώπινης φύσης.
Η κινηματογραφική μεταφορά του επιχειρηματικού κόσμου λειτουργεί και αποκαλυπτικά. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι κινηματογραφικοί χρηματιστές ή businessmen αποτελούν αρχέτυπα καλής ή κακής συμπεριφοράς για όσους εργάζονται ή επιθυμούν να «βουτήξουν» σε έναν κόσμο όπου «κυρίαρχος» είναι το χρήμα. Ένας από αυτούς είναι και ο Μπομπ Ντάμον, πρύτανης του Tepper School of Business στο πανεπιστήμιο Carnegie Mellon των ΗΠΑ, που συστήνει στους φοιτητές του να παρακολουθήσουν το οσκαρικό Social Network ως μια ταινία που φανερώνει τόσο τη δύναμη και την πιθανή κερδοφορία μιας σπουδαίας ιδέας, όσο και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην πραγματικότητα οι επιχειρηματίες.
Είναι ίσως αυτή η σχέση με την πραγματικότητα το «κλειδί» για την επιτυχία των βιβλίων και των ταινιών που αφορούν τον επιχειρηματικό κόσμο. Για παράδειγμα, όπως επισημαίνει η Λόρι Γκόλερ, επικεφαλής του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού του Facebook, μετά την κυκλοφορία του Lean In, που έκανε τη Σέριλ Σάντμπεργκ διεθνώς γνωστή, το Facebook απέκτησε αριθμό-ρεκόρ ασκούμενων γυναικών. Ποιος ξέρει τι θα συμβεί μετά την κυκλοφορία της ταινίας;
Το μόνο σίγουρο είναι πως το κοινό που γεμίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες πάντα ελπίζει να δει μια καλή ταινία και για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει, έστω σε κάποιο βαθμό, να μπορεί να ταυτιστεί με τον ήρωά της ή με την κεντρική ιδέα του σεναρίου.
Και ο «πλασματικός» κόσμος της οικονομίας και των επιχειρήσεων βρίσκεται πολύ κοντά στον πραγματικό…
*To κείμενο δημοσιεύτηκε στο νέο τεύχος του περιοδικού Fortune
Διαβάστε περισσότερα:
Η Σέρυλ Σάντμπεργκ του Facebook είναι πλέον δισεκατομμυριούχος
Τα κινηματογραφικά πλατό αφού «σβήσουν» τα φώτα