Γιώργος Σταμπουλής: Ο ιδρυτής του BlobArt θέλει να φέρνει τις γκαλερί στις οθόνες των κινητών μας
- 09/12/2020, 20:30
- SHARE
Πριν λίγο διάστημα η Art Basel μαζί με την UBS δημοσίευσαν την πρώτη συνολική έκθεση που κατέγραψε την οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας του κορωνοϊού στην διεθνή αγορά της τέχνης. Οι πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν προήλθαν από περίπου 800 γκαλερί σε γεωγραφικό φάσμα εξήντα διαφορετικών αγορών ανά τον κόσμο.
Σύμφωνα με την έκθεση, τους έξι πρώτους μήνες του 2020 οι γκαλερί είδαν μειωμένες πωλήσεις κατά 36% συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες του 2019. Μάλιστα, μικρότερες γκαλερί, με κύκλο εργασιών μικρότερο από 500.000 δολάρια, ανέφεραν τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων.
Στον αντίποδα, το μερίδιο των διαδικτυακών πωλήσεων αυξήθηκε, από 10% των συνολικών πωλήσεων το 2019, σε 37% το πρώτο εξάμηνο του 2020. Παρά το χαμηλότερο μερίδιο το 2019, οι γκαλερί με τζίρο άνω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων είδαν «εκτόξευση» των πωλήσεών τους σχεδόν πέντε φορές πάνω, δηλαδή κατά 38%.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι όταν θα είμαστε σε θέση να επισκεφτούμε ξανά εκθέσεις τέχνης και γκαλερί κάποια πράγματα θα έχουν αλλάξει. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, μετράει σε μεγάλο βαθμό η εμπειρία του επισκέπτη, γεγονός που απαιτεί σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και εφαρμογές προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η απόδοση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός τέτοιου καινοτόμου εργαλείου είναι το BlobArt, μία εφαρμογή για τους λάτρεις της τέχνης και των γκαλερί. Η εφαρμογή αυτή, που είναι διαθέσιμη σε Android και iOS, δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να αποθηκεύουν στα κινητά τους τα έργα τέχνης που τους αρέσουν και τους ενδιαφέρουν από τις εκθέσεις που επισκέπτονται. Ο χρήστης μπορεί ανά πάσα στιγμή να δει όλες τις πληροφορίες σχετικά με το έργο, τον καλλιτέχνη αλλά και την έκθεση ή την γκαλερί. Επιπλέον, η εφαρμογή παρέχει σημαντικές πληροφορίες στους εκθέτες για δημοφιλή έργα, ώρες προσέλευσης των επισκεπτών και ποσοστά δημοτικότητας ενός έργου, σύμφωνα με τον founder του BlobArt, Γιώργο Σταμπουλή.
Η εφαρμογή έχει δεχθεί τεράστιο ενδιαφέρον από επενδυτές και γκαλερί, ενώ βρίσκεται σε επικοινωνία με διάφορα φουάρ και οίκους δημοπρασιών. Πρόσφατα χρησιμοποιήθηκε στην έκθεση Ubuntu του Χάρη Δαυίδ με έργα από την προσωπική του συλλογή στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και σύντομα θα προστεθεί σε αυτή λειτουργία επαυξημένης πραγματικότητας.
Η ιδέα του BlobArt δεν ήρθε ξαφνικά στον Γιώργο Σταμπουλή. «Ήταν κάτι που το σκεφτόμουν αρκετά χρόνια. Πηγαίνοντας σε διεθνείς εκθέσεις, έβλεπα συνέχεια τον κόσμο να φωτογραφίζει 3-4 φορές (όπως και εγώ) προκειμένου να αποθηκεύσει τις πληροφορίες του έργου. Συνήθως, όμως, οι φωτογραφίες χάνονται ή τις σβήνουμε από το κινητό μας. Το BlobArt έρχεται να λύσει όλα αυτά τα θέματα και να γίνει ένα πραγματικό εργαλείο για όσους ασχολούνται με την τέχνη είτε επαγγελματικά είτε σαν συλλέκτες. Με ένα απλό σκανάρισμα του έργου μέσα από την εφαρμογή αποθηκεύονται όλα με έναν εύκολο τρόπο στο cloud της εφαρμογής, ώστε να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να τις βρει ανά πάσα στιγμή στο μέλλον», λέει χαρακτηριστικά ο Γιώργος.
Η ακύρωση των εκθέσεων τέχνης σήμαινε ότι οι πωλήσεις γκαλερί «με τον παραδοσιακό τρόπο» μειώθηκαν ριζικά το πρώτο εξάμηνο του 2020. Κοιτώντας μπροστά, οι περισσότερες γκαλερί (91%) προέβλεπαν ότι οι πωλήσεις καλλιτεχνικών εκθέσεων δεν θα βελτιωθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2020 και μόνο το ένα τρίτο πίστευαν ότι θα αυξηθούν το 2021. «Είναι εύλογο να υπάρχουν πτωτικές πωλήσεις στις γκαλερί. Ταυτόχρονα όμως, έχουν αυξηθεί οι διαδικτυακές πωλήσεις, καθώς αποτελούν τον μοναδικό τρόπο που μπορεί κάποιος να αγοράσει. Αν το δει κανείς με προοπτική δημιουργείται ένα νέο είδος «αγοραστικής εμπειρίας» στην τέχνη μέσα από διαδικτυακές πωλήσεις και δημοπρασίες που σίγουρα ήρθε για να μείνει. Θεωρώ ότι η καραντίνα μας έχει δώσει επιπλέον χρόνο για να μελετήσουμε και για να ψάξουμε νέα προγράμματα και καλλιτέχνες», σημειώνει ο Γιώργος. «Τώρα, με τις διαδικτυακές επιλογές οι άνθρωποι αναζητούν και αγοράζουν έργα τέχνης, φυσικά, ανάλογα με τις οικονομικές τους δυνατότητες, ανανεώνοντας έτσι λίγο το χώρο στον οποίο ζουν και περνούν, πλέον, πολλές ώρες», συμπληρώνει.
Η τέχνη ήταν κάτι που αγαπούσε πάντα ο Γιώργος. Σπούδασε Οικονομικά και Ιστορία της Τέχνης στις ΗΠΑ και το 2006 άρχισε να εργάζεται στον χρηματοοικονομικό τομέα. «Παράλληλα με την εργασία μου ξεκίνησα να συλλέγω έργα τέχνης οπότε πάντα διατηρούσα μία δυνατή “σχέση” με την τέχνη. Είχα βέβαια και την τύχη να έχω γονείς συλλέκτες που με βοήθησαν να εκτιμώ τη τέχνη από μικρή ηλικία. Τώρα με το BlobArt, δεν αισθάνομαι ότι έχω αφήσει κάτι πίσω αλλά με ενθουσιασμό προσπαθώ να συνδέσω τους δυο χώρους που αγαπώ και γνωρίζω αρκετά καλά», δηλώνει ο ίδιος.
Ωστόσο, εκεί που στέκεται αρκετά ο Γιώργος είναι η διαφορά μεταξύ συλλέκτη και αγοραστή τέχνης. «Όταν συλλέγεις, βοηθάς το όραμα του καλλιτέχνη να μείνει ζωντανό. Όταν λειτουργείς σαν αγοραστής αντιλαμβάνεσαι πως σου αρέσει ένα αντικείμενο και θέλεις να το αποκτήσεις για τον προσωπικό σου χώρο. Κατά τη γνώμη μου είναι σημαντικό να υπάρχουν και οι δυο κατηγορίες. Οι αγοραστές συντηρούν την αγορά και οι συλλέκτες την ιστορία», λέει χαρακτηριστικά ο Γιώργος. «Προσωπικά δηλώνω συλλέκτης. μου αρέσει η ιστορία πίσω από το κίνημα των Hairy Who και Chicago Imagists που ήταν ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης τέχνης των ΗΠΑ από το Chicago την εποχή του 1960, ενώ είμαι βαθιά υποστηρικτής της ελληνικής street art, όπως των thisismybworld και Woozy».
Τα μελλοντικά σχέδια του BlobArt
Αυτή τη στιγμή ο Γιώργος Σταμπουλής εστιάζει τις προσπάθειες για ανάπτυξη στις αγορές της Ελλάδας, της Αγγλίας, της Γερμανίας και των ΗΠΑ. «Θέλουμε να επεκταθούμε στην υπόλοιπη Ευρώπη αλλά και στην Ασία όπου υπάρχει μεγάλη αγορά για την τέχνη. Επίσης, θα ξεκινήσουμε συνεργασίες με μουσεία και καλλιτέχνες για να δημιουργήσουν καταλόγους των έργων τους. Έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε κάτι μοναδικό στον κόσμο της τέχνης. Μέχρι στιγμής τα μηνύματα ανταπόκρισης είναι εξαιρετικά καλά και αυτό μας δημιουργηθεί ενθουσιασμό να προχωρήσουμε και να εξελίσσουμε την εφαρμογή Blob Art όλο και καλύτερα, με πρόσθετες υπηρεσίες και δυνατότητες», κλείνει ο Γιώργος.