Αμφίπολη: Το ψηφιδωτό θα αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό
- 17/10/2014, 16:21
- SHARE
Αμείωτο το ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ για την πορεία των ανασκαφών και για την αποκάλυψη του ψηφιδωτού.
Η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, εξέφρασε την αισιοδοξία της ότι το ψηφιδωτό της Αμφίπολης που βρέθηκε στον τύμβο Καστά θα αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό, διότι έχουν βρεθεί τμήματα που έχουν αποκοπεί και φτάνουν μέχρι και τα 20 εκατοστά.
Η γγ του υπουργείου ανέφερε πως το έργο αποκατάστασης θα απαιτήσει αρκετό χρόνο, χωρίς να δώσει σαφές χρονικό περιθώριο. Ακόμη επισήμανε ότι από τις έως τώρα έρευνες, έχουν βρεθεί αρκετά τμήματα που έχουν αποκοπεί από το ψηφιδωτό, ορισμένα εκ των οποίων έχουν μήκος έως και 20 εκατοστά, αλλά και μεμονωμένες ψηφίδες.
Σε δήλωση της στον ραδιοφωνικό σταθμό Σκάι ανέφερε: «Οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές στην Αμφίπολη θα μπορέσουν να αποκαταστήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το εντυπωσιακό ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε στο δεύτερο θάλαμο του Τύμβου Καστά».
Η κ. Μενδώνη υπογράμμισε ότι η εικόνα του ψηφιδωτού που αναπαριστά την αρπαγή της Περσεφόνης, δεν είναι σπάνια στην τέχνη των αρχαίων χρόνων, καθώς έχει βρεθεί σε πολλές αγγειογραφίες. «Τώρα την έχουμε και σε ψηφιδωτή μορφή», συμπλήρωσε.
Τέλος, τόνισε ότι τα μέχρι τώρα ευρήματα ενισχύουν ακόμη περισσότερο την αρχική εκτίμηση ότι ο τάφος της Αμφίπολης χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.
Έντονο ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ για την Αμφίπολη
Στον τάφο της Αμφίπολης είναι στραμμένα τα βλέμματα των διεθνών μέσων ενημέρωσης, που σχολίασαν μαζικά τη χθεσινή αποκάλυψη.
Το NBC News έχει ως τίτλο «Έκπληξη! Το μωσαϊκό της Αμφίπολης δείχνει μία θεά να πηγαίνει στον Άδη».
«Η νέα αποκάλυψη στο ψηφιδωτό δάπεδο του μυστηριώδους ελληνικού τύμβου δείχνει τον Άδη (θεό Πλούτωνα) να τραβά την απρόθυμη νύφη Περσεφόνη στον Κάτω Κόσμο», σημειώνει το δίκτυο επικαλούμενο τις ανακοινώσεις των αρχαιολόγων.
«Όταν το καλλιτέχνημα αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά λίγες ημέρες πριν ήταν ορατό μόνο ένα μέρος της σκηνής. Το μωσαϊκό έδειχνε τον θεό Ερμή, αγγελιοφόρο του 12θέου και γιο του Δία, με ένα φαρδύ καπέλο, μπροστά από ένα άρμα με δύο άλογα, το οποίο οδηγούσε ένας γενειοφόρος άνδρας. Αλλά όταν έφυγε περισσότερο χώμα, αποκαλύφθηκε μία τρίτη φιγούρα: μία γυναίκα με υψωμένο το χέρι της με έκφραση απόγνωσης», συμπληρώνει.
«Οι Αρχαιολόγοι και το ελληνικό υπ. Πολιτισμού είπαν ότι τώρα ξεκάθαρα το μωσαϊκό απεικονίζει τη σκηνή της Αρπαγής της Περσεφώνης, η οποία αποκαλείται και βιασμός της Περσεφόνης», τονίζει ακόμη και παραθέτει τις δηλώσεις της Κατερίνας Περιστέρη, η οποία είπε ότι ο τύμβος ανήκει σε μία πολύ σημαντική προσωπικότητα.
Το Discovery επισημαίνει ότι το ψηφιδωτό στον ελληνικό τάφο απεικονίζει την Αρπαγή της Περσεφόνης και προσθέτει ότι οι αρχαιολόγοι αφαιρώντας περισσότερο χώμα από το πάτωμα του ταφικού συμπλέγματος της Αμφίπολης αποκάλυψαν τον τρίτο χαρακτήρα της μωσαϊκής σύνθεσης που επιβεβαιώνει τη σκηνή της Αρπαγής.
«Αν και διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις που υπέθεταν ότι ο γενειοφόρος, δαφνοστεφής άνδρας που οδηγεί το άρμα μπορεί να ήταν ο “ένοικος” του τύμβου, τελικά η σκηνή της Αρπαγής δείχνει ότι ο άνδρας είναι ο Πλούτωνας, ο Άρχοντας του Κάτω Κόσμου, που απήγαγε την Περσεφόνη, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία», συμπληρώνει.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι η παράσταση στο μωσαϊκό συνδέει τον τύμβο της Αμφίπολης με τους τάφους της Βεργίνας. Εκεί μία τοιχογραφία δείχνει την ίδια σκηνή στο βασιλικό νεκροταφείο, όπου έχει ταφεί και ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππος Β’.
Η Αρπαγή της βασίλισσας του Κάτω Κόσμου αποκαλύφθηκε στο αρχαιοελληνικό μωσαϊκό γράφει το Livescience, ενώ το Γαλλικό Πρακτορείο αναφέρει ότι «το εντυπωσιακό ελληνικό ψηφιδωτό που ανακαλύφθηκε στον τάφο της εποχής του Μεγάλου Αλεξάνδρου απεικονίζει το μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης, κόρης του Δία που έγινε βασίλισσα του Κάτω Κόσμου».
Το Γερμανικό Πρακτορείο με τη σειρά του έκανε λόγο για τη μορφή της Περσεφόνης, τη θεά την οποία αρπάζει ο Πλούτωνας. «Το υπέροχο ψηφιδωτό με το Θεό Ερμή και το Θεό του Κάτω Κόσμου ήρθε στο φως την περασμένη εβδομάδα. Η νέα λεπτομέρεια δείχνει την Περσεφόνη με τα μαλλιά της να ανεμίζουν και με θλιμμένη έκφραση. ο Άδης, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ερωτεύτηκε την περσεφόνη και την έκλεψε από τον κόσμο των ζωντανών», συνεχίζει το πρακτορείο, του οποίου την αναφορά αναμετάδοσε και το Focus στην ηλεκτρονική του έκδοση.