Νέες πολιτιστικές δράσεις από το Ίδρυμα Ωνάση στη Νέα Υόρκη
- 04/10/2018, 21:05
- SHARE
Ειδικότερα, το Ίδρυμα Ωνάση συνεργάζεται με το ΒΑΜ σε δύο έργα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του «BAM 2018 Next Wave Festival».
Το Ίδρυμα Ωνάση συνεχίζει να προβάλλει τον ελληνικό πολιτισμό στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, επεκτείνοντας τις συνεργασίες του με μεγάλους πολιτιστικούς οργανισμούς της Αμερικής. Μετά τη συμπαραγωγή με το Public Theater της Νέας Υόρκης στο «Τhe Gospel at Colonus», το μιούζικαλ-θρύλος του βραβευμένου Λι Μπρούερ που γιόρτασε την 35η επέτειό του στο ανοιχτό θέατρο Delacorte στο Σέντραλ Πάρκ (4-9 Σεπτεμβρίου), ακολουθούν νέες συμπαραγωγές στη Νέα Υόρκη με το BAM, τη NYPL (New York Public Library), τη Γαλλική πρεσβεία στις ΗΠΑ και το Pioneer Works.
Ειδικότερα, το Ίδρυμα Ωνάση συνεργάζεται με το ΒΑΜ σε δύο έργα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του «BAM 2018 Next Wave Festival», όπου παρουσιάζονται αρχαίες τραγωδίες σε νέες παραγωγές θεάτρου και όπερας από σημαντικούς συνθέτες και σκηνοθέτες.
Από τις 3 έως και τις 7 Οκτωβρίου, οι «Βάκχες» του Ευριπίδη καταλαμβάνουν το ΒΑΜ Harvey Theater του Μπρούκλιν. Η υπαινικτική παραβολή του Ευριπίδη πάνω στην ύβρη και τον φόβο του αγνώστου αποκτά νέα πνοή στα χέρια της Αν Μπόγκαρτ και της περίφημης SITI Company. Σε μια τολμηρή νέα μετάφραση από τον Άαρον Πουτσιτζιάν οι «Βάκχες» εκρήγνυνται με χορωδιακή ομορφιά, συναισθηματική φρενίτιδα και συντετριμμένη απώλεια, αποκτώντας συνάφεια με το σήμερα, 2.000 και πλέον χρόνια μετά τη συγγραφή τους.
Από τις 5 έως τις 9 Δεκεμβρίου, στο BAM Howard Gilman Opera House παρουσιάζεται το «Greek» του Μαρκ Άντονυ Τερνατζ, σε λιμπρέτο του Στίβεν Μπέρκοφ, διασκευή των Μαρκ Άντονυ Τέρνατζ και Τζόναθαν Μουρ και σκηνοθεσία του Τζο Χιλ-Γκίμπινς. Ο συνθέτης Μαρκ Άντονυ Τέρνατζ προσφέρει μια τολμηρή οπερατική επαναφήγηση της ιστορίας του Οιδίποδα, τοποθετημένη στο Λονδίνο των 80s, που μαστίζεται από την αστυνομική βία, τον ρατσισμό και την κοινωνικοοικονομική σήψη.
Η συνεργασία με το BAM συνεχίζεται με το φεστιβάλ «Speaking Truth to Power». Το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει ταινίες που θα προβληθούν στα BAM Rose Cinemas, συζητήσεις που θα γίνουν στο BAM Fisher Hillman Studio, καθώς ένα installation-ανάθεση του Onassis Culture. Ειδικότερα, θα προβληθούν οι ταινίες: «Ran» (1985) του Ακίρα Κουροσάβα (1/10), «The Arbor» (2011) της Κλιό Μπαρνάρ (15/10), «Whose Streets?» (2017) των Σάμπαα Φολαγιάν και Ντέιμον Ντέιβις (29/10), Taxi (2015) του Τζαφάρ Παναχί (3/12).
Στην πρώτη συζήτηση με τίτλο «On Fear and Governance» (Περί φόβου και διακυβέρνησης), στις 5 Οκτωβρίου, η σκηνοθέτρια Αν Μπόγκαρτ, η ποιήτρια Μόνικα Γιουν και ο πολιτικός επιστήμονας Κόρεϊ Ρόμπιν εξετάζουν τις επιπτώσεις μιας κοινωνίας που διέπεται από τον φόβο και τη θέση της βούλησης στην προαγωγή της αλήθειας. Η συζήτηση γίνεται στο πλαίσιο της παράστασης των «Βακχών» στο ΒΑΜ.
Στη δεύτερη συζήτηση, «On Confronting Silence» (Αντιμέτωπες με τη σιωπή), στις 20 Οκτωβρίου, η Μάσα Τζέσεν, η Έιζα Μονέτ και η Αμάντα Φόρεμαν συζητούν την αλήθεια των βιωμάτων των γυναικών στη δημόσια σφαίρα. Η συζήτηση γίνεται στο πλαίσιο της παράστασης «Measure for Measure» (Με το ίδιο μέτρο) του Σαίξπηρ, που ανεβαίνει στο ΒΑΜ.
Στην τρίτη συζήτηση με τίτλο «On the Force of Truth» (Περί της δύναμης της αλήθειας), την 1η Νοεμβρίου, ένα πάνελ συγγραφέων και καλλιτεχνών εξετάζουν τη μη βίαιη αντίσταση του Γκάντι και την τοποθετούν σε ένα ιστορικό συνεχές άλλων κινημάτων κοινωνικής δικαιοσύνης, από τα γραπτά του Τολστόι έως το Black Lives Matter. Η ‘Ασα Μπάντελε, η Τίλντε Μπιόρφορς και ο Ανάνντ Γκιριντάραντας συζητούν με τον Τσαρλς Γ. Μιλς στο πλαίσιο της όπερας του Φίλιπ Γκλας, «Satyagraha», που παρουσιάζεται στο ΒΑΜ.
Η τέταρτη συζήτηση με τίτλο «On the Economics of Fatalism» (Περί των οικονομικών της μοιρολατρίας), στις 8 Δεκεμβρίου, αναζητά απάντηση στο ερώτημα: «Πώς ο προσωπικός παράγοντας προκαθορίζει την ικανότητα να μιλήσει κάποιος για τη δική του αλήθεια;». Ο φιλόσοφος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Ωνάση, Σάιμον Κρίτσλεϊ προΐσταται αυτής της συζήτησης σχετικά με τις οικονομικές συνθήκες και τη δυνατότητα που έχει κάποιος να εκφράσει τα βιώματά του. Η συζήτηση διεξάγεται στο πλαίσιο της συμπαραγωγής του Ιδρύματος Ωνάση με το BAM, «Greek».
Το installation της εγκατεστημένης στο Μπρούκλιν Ελληνίδας εικαστικού Ιωάννας Πανταζοπούλου, «A.M.T.P.» (A MAD TEA PARTY, 2018), μια ανάθεση του Onassis Culture, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Speaking Truth to Power», παρουσιάζεται ήδη στο BAM Harvey Theater και θα διαρκέσει έως τις 6 Ιανουαρίου 2019. Σερβίτσια δείπνου παρουσιάζονται ανοίκεια, ενώ έπιπλα είναι κομμένα σαν μερίδες φαγητού. Διαμελισμένα και αναδιαμορφωμένα, πρακτικά αντικείμενα μετασχηματίζονται σε κάτι μη λειτουργικό. Μια τέτοια αποδόμηση προλαμβάνει την πεποίθηση ότι ο κόσμος είναι απλός και μπορούμε να τον γνωρίσουμε με βεβαιότητα.
Για πρώτη φορά αυτό το φθινόπωρο, το Ίδρυμα Ωνάση ΗΠΑ θα συνεργαστεί με τις πολιτιστικές υπηρεσίες της γαλλικής πρεσβείας στις ΗΠΑ και το βιβλιοπωλείο Albertine Books για το πέμπτο του, ετήσιο «Festival Albertine: Reimagining Democracy» (30 Οκτωβρίου – 2 Νοεμβρίου). Το φεστιβάλ, σε επιμέλεια της διάσημης Ρωσοαμερικανίδας δημοσιογράφου και συγγραφέως Μάσα Τζέσεν, θα συγκεντρώσει στοχαστές, συγγραφείς και καλλιτέχνες και από τις δύο όχθες του Ατλαντικού, για να εξετάσουν το μέλλον της δημοκρατίας από ένα πλήθος προοπτικών. Οι εκδηλώσεις θα διεξαχθούν στα αγγλικά, στο Albertine Books, και είναι όλες δωρεάν και ανοιχτές στο κοινό. Θα μεταδίδονται επίσης ζωντανά μέσα από το livestream.com/frenchembassy.
Το 2018 κλείνει με μία ακόμη συνεργασία με τη New York Public Library, μετά το «Birds Festival» τον Μάιο του 2018. Το «LIVE from the NYPL» υποδέχεται στις 7 Δεκεμβρίου τη βραβευμένη ποιήτρια, διάσημη μεταφράστρια και καθηγήτρια αρχαίων ελληνικών Αν Κάρσον, η οποία θα δώσει μια εικονογραφημένη διάλεξη, με τίτλο «On Corners». Παρουσιάζοντας μια σειρά κειμένων και μορφών, κλασικών αλλά και σύγχρονων, η Κάρσον θα θίξει εμπνεύσεις από την ομηρική Οδύσσεια, τον Αριστοτέλη και τον Σοφοκλή έως τον Σάμιουελ Μπέκετ, τον Μπόρχες, τον Τζέιμς Τάρελ και πολλούς άλλους.
Τέλος, το Ίδρυμα Ωνάση συνεργάζεται με το Pioneer Works και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας (ΕΜΣΤ) και παρουσιάζει την έκθεση της Μαρία Άντελμαν, «Disassembler», από τις 6 Δεκεμβρίου 2018 έως τις 10 Φεβρουαρίου 2019. Στην έκθεση αυτή, η Άντελμαν παρουσιάζει μια επιλογή έργων installation σε δύο ορόφους του κτιρίου του Pioneer Works. Η έκθεση μοιράζεται τον τίτλο της με μια βίντεο εγκατάσταση που της ανατέθηκε πρόσφατα και η οποία εγείρει ερωτήματα σχετικά με τις ποικίλες επιπτώσεις της αυτοματοποίησης στο ανθρώπινο σώμα και την κοινωνία.