Netflix, Amazon, Disney: ξόδεψαν 23 δισ. για νέο περιεχόμενο, αλλά όλοι βλέπουν παλιές ταινίες και σίριαλ
- 01/07/2023, 14:45
- SHARE
Πριν από χρόνια, στη διάρκεια ενός brunch στην Τραϊμπέκα της Νέας Υόρκης, ο υποψήφιος για Όσκαρ ηθοποιός Χάρβεϊ Κάιτελ έκανε στους φίλους μου από το κολέγιο και σε εμένα ένα «μάθημα» για την παραγωγή ταινιών. «Ακούστε, παρόλο που βρισκόμαστε στην έναρξη του 21ου αιώνα, υπάρχουν μόνο τρία πράγματα που χρειάζεστε για μια υπέροχη ταινία ή τηλεοπτικό σήριαλ – σενάριο, σενάριο και σενάριο!» αναφώνησε ο θρύλος του Χόλιγουντ.
Τότε ήταν μια χρυσή εποχή του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, αλλά κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τότε ότι το ίδιο περιεχόμενο θα οδηγούσε τις μεγαλύτερες επιτυχίες για τους streamers σήμερα. Έγινε ακριβώς αυτό – και θέτει ένα δύσκολο ερώτημα: Γιατί το παλιό περιεχόμενο ξεπερνά τις επιδόσεις του νέου περιεχομένου;
Το 2022, οι streamers ξόδεψαν ένα τεράστιο ποσό 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων για πρωτότυπο νέο περιεχόμενο. Αν και παράγεται περισσότερο πρωτότυπο περιεχόμενο από ποτέ, λίγοι το παρακολουθούν. Σύμφωνα με τη Nielsen, 12 από τους κορυφαίους 15 τίτλους με τις περισσότερες προβολές σε πλατφόρμες ροής το 2022 είχαν άδεια χρήσης περιεχομένου πριν από χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των NCIS (2003), Cocomelon (2006) και The Simpsons (1989).
Επιπλέον, 12 από τις 15 κορυφαίες ταινίες συνεχούς ροής ήταν παλαιότερες κινηματογραφικές κυκλοφορίες από περασμένα χρόνια, όπως το Frozen (2013). Ακόμη και το προηγούμενο έτος είχαμε στην κορυφή των τσαρτς 11 παλιούς τίτλους με άδεια χρήσης στους 15 κορυφαίους τίτλους με τις περισσότερες μεταδόσεις, συμπεριλαμβανομένων των New Girl (2011), Criminal Minds (2005) και Grey’s Anatomy (2005).
Ενώ το νεότερο περιεχόμενο της Warner Bros. Discovery, μέσω Shazam και Flash απέτυχε να «βάλει φωτιά» στο Box Office, το παλαιότερο περιεχόμενο του στούντιο καταγράφει ένα απίστευτο blitzkrieg: Τέσσερις από τους κορυφαίους 15 τίτλους με τη μεγαλύτερη ροή προέρχονται από το στούντιο. Ο πρόεδρος πωλήσεων περιεχομένου της εταιρείας, Ντέιβιντ Ντέκερ, αποδίδει αυτή την επιτυχία σε «μια εντελώς νέα γενιά θεατών που ανακάλυψαν τη μεγάλη ταινιοθήκη μας με αγαπημένες ταινίες και τηλεοπτικά σήριαλ. Έτσι, είναι λογικό οι σειρές από το παρελθόν να εξακολουθούν να καταναλώνονται σε μεγάλο βαθμό».
Παραδόξως, μόνο τρεις νέοι πρωτότυποι τίτλοι μπήκαν στο top 15 με τις περισσότερες προβολές το 2022 – και ακόμη και αυτοί έχουν δεσμούς με το παρελθόν. Το Stranger Things δανείζεται σκηνές και θέματα κατευθείαν από τις διάσημες ταινίες της περιόδου της δεκαετίας του 1980 στις οποίες διαδραματίζεται. Στο Ozark πρωταγωνιστεί ο έφηβος καρδιοκατακτητής της δεκαετίας του 1980, Τζέισον Μπέιτμαν, και το Wednesday είναι ένα ριμέικ της σειράς Addams Family, που έχει ηλικία δεκαετιών.
Ωστόσο, δεν τα πάνε τόσο καλά όλα τα ριμέικ γνωστών σειρών. Το πρίκουελ του Toy Story της Disney, Lightyear, και το τελευταίο Ant-man δεν τα πήγαν καλά στο box office, όπως και το νέο πρωτότυπο Elemental. Παρά τη μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία και τον προϋπολογισμό-μαμούθ, το νέο ριμέικ του Star Wars, Mandalorian, απέτυχε επίσης να μπει στο Top 15 με τις περισσότερες προβολές ροής.
Οι streamers συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να βασίζονται για πάντα σε παλιό περιεχόμενο, γι’ αυτό πέρυσι είδαμε ένα ρεκόρ 600 νέων πρωτότυπων σειρών που παράγονται στις ΗΠΑ. Είναι ένας εξωφρενικός αριθμός με εξίσου εντυπωσιακούς προϋπολογισμούς. Μόνο η Disney+ ξόδεψε 25 εκατομμύρια δολάρια ανά επεισόδιο σε οκτώ διαφορετικές σειρές έναντι του παραδοσιακού μέσου όρου των 3 εκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, καμία σειρά δεν μπήκε στα κορυφαία τσαρτς ροής του 2022.
Οι σεναριογράφοι αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις, όπως την προοπτική η τεχνητή νοημοσύνη να τους αντικαταστήσει στο μέλλον. Στο ερώτημα γιατί ο «πανικός» του νέου περιεχομένου δεν έχει δημιουργήσει περισσότερες μεγάλες επιτυχίες, ένας σημαντικός ατζέντης ταλέντων δείχνει τη Silicon Valley. Την κατηγορεί ότι θυσίασε την ποιότητα σε έναν αγώνα δρόμου για να ανταγωνιστεί την 100χρονη πρωτοπορία του Χόλιγουντ στον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Επιπλέον, ο ατζέντης επικρίνει την προσέγγιση που βασίζεται στα δεδομένα των τιτάνων της τεχνολογίας για τη δημιουργία περιεχομένου. «Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας πιστεύουν ότι θα παράξουν μια επιτυχία σαν το Star Wars. Και φυσικά όταν πάει «άπατη», ρίχνουν επιπλέον λεφτά γιατί μπορούν. Είναι εταιρείες τρισεκατομμυρίων δολαρίων όπου το περιεχόμενο είναι μια παράπλευρη παράμετρος και οι συνδρομές είναι ο βασικός στόχος».
Όμως η Silicon Valley δεν είναι η μόνη υπεύθυνη για την υπαρξιακή κρίση του πρωτότυπου νέου περιεχομένου. Οι υπέρμαχοι της παράδοσης κατηγορούν τους υπέρμαχους της πνευματικής ιδιοκτησίας (Transformers, Avengers, Barbie, Super Mario) για την «εκθρόνιση» των δημιουργικών σεναριογράφων. Ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Κουέντιν Ταραντίνο επέκρινε «τη σύγχρονη εποχή του Χόλιγουντ ως μια από τις χειρότερες στην ιστορία της κινηματογραφικής παραγωγής». Ο κινηματογραφιστής Ρίντλεϊ Σκοτ εξέφρασε περιφρόνηση για την έκρηξη των ταινιών με υπερήρωες. Και ο σκηνοθέτης Μάρτιν Σκορσέζε αποκάλεσε την τρέχουσα κατάσταση ως «μη πραγματικό σινεμά».
Όποιος και να είναι ο πραγματικός ένοχος για την σχεδόν κατάρρευση του νέου περιεχομένου, μπορείτε να βάλετε στοίχημα ότι ο Χάρβεϊ Κάιτελ γνωρίζει την πραγματική αιτία. Πριν από το τέλος εκείνου του brunch στην Τραϊμπέκα, μας αποχαιρέτησε με αυτές τις λέξεις: «Οι σεναριογράφοι είναι η ψυχή του περιεχομένου – μην το ξεχνάτε ποτέ αυτό».
Πηγή: Fortune